Bieganie to aktywność fizyczna, która z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Na chodnikach czy w parkach zauważyć można stale rosnącą liczbę biegaczy. Niektórzy podejmują się tej aktywności w celu zrzucenia zbędnych kilogramów, a inni dążą do osiągnięcia jak najlepszych wyników. W tym drugim przypadku ważne jest ustalenie konkretnego planu działania. Każdy dystans rządzi się swoimi prawami. Maraton to jedna z najbardziej wymagających konkurencji. Jak się zatem przygotować do takiego biegu?

Treningi biegowe

Przede wszystkim przygotowania do maratonu trzeba zacząć dużo wcześniej. Trening do tak potężnego dystansu to proces długotrwały i złożony z wielu etapów. Dlatego należy go rozłożyć na kilka miesięcy. W przypadku początkujących biegaczy może to być nawet rok. Pierwszym etapem jest tak zwana baza biegowa. Na początku wykonujemy spokojne biegi w pierwszym zakresie i staramy się wydłużać dystans. Gdy zbudujemy solidną wydolność tlenową, możemy przejść do treningów o wyższej intensywności. W tej fazie wykonujemy głównie biegi progowe i jednostki w tempie maratońskim. Długie wybiegania to podstawa w przygotowaniach do maratonu. Trzecia faza to ostatnie szlify przed startem, w której główne skrzypce powinny grać biegi progowe. Oczywiście w tej fazie również nie zapominamy o długich wybiegach kształtujących naszą wytrzymałość.

Trening uzupełniający

No dobrze, ale bieganie to nie wszystko. Przygotowując się do tak wymagającego dystansu, jakim jest maraton, musimy zadbać również o ćwiczenia uzupełniające. Może to być trening funkcjonalny, w którym będą zawierały się ćwiczenia ogólnorozwojowe takie jak przysiady, martwe ciągi itp. Warto dodać również trening stabilizacji oraz mobilności. Dobrym ćwiczeniem, które kształtuje stabilizację, jest tak zwana deska. Warto pamiętać o treningu uzupełniającym, bo wpłynie on na jakość naszych biegów, a także zmniejszy ryzyko kontuzji.

Dieta

Dieta to równie ważny aspekt, który często jest pomijany przez biegaczy. Jest to ogromny błąd. Jedzenie to nasze paliwo, dlatego przy wymagających treningach powinniśmy szczególnie zadbać o ten aspekt. Nieprzetworzone produkty powinny zajmować większą część naszego jadłospisu. Trzeba również pamiętać o odpowiednim bilansie kalorycznym. Dzięki temu będziemy mieć siły na trening.

Regeneracja

Regeneracja to również ważny aspekt. Odpoczynek jest tak naprawdę częścią treningu. To podczas niego naszą “forma” rośnie. Dlatego bez regeneracji nie ma efektów. A trenując do maratonu, jest to szczególnie istotny czynnik.